Markedsføring på sociale medier: Skal jeg bruge SoMe i min markedsføring?

markedsføring på sociale medier

“Markedsføring på sociale medier er ikke relevant for min forretning.”

Kender du den tanke? Så er du ikke alene. Mange virksomhedsejere kan enten ikke se værdien i sociale medier eller gennemskue hvilken af de mange platforme, der egner sig bedst til netop deres forretning.

Er du også i tvivl om, hvilken værdi sociale medier kan have for netop din virksomhed eller brand? Så skal du læse med her!

Hvorfor skal jeg bruge sociale medier i min markedsføring?

En af de helt store fordele ved markedsføring på sociale medier er, at du har mulighed for at nå din målgruppe på en mere ligeværdig måde.

I stedet for at du som virksomhed skubber dit budskab ud i hovedet på din målgruppe – en metode vi i høj grad kender fra traditionelle reklamer – har du med sociale medier mulighed for at skabe et rum, hvor du kan mødes på lige fod med din målgruppe.

Det betyder, at du kan kommunikere med din målgruppe og ikke bare til dem.

Mens det gør at din målgruppe lytter bedre til dig, end hvis du kun brugte traditionel reklame i din markedsføring, er der også en anden stor gevinst for dig: Du får nemlig mulighed for også at lytte til din målgruppe.

Har du tænk over, hvorfor nogle opslag på sociale medier får flere hundrede likes og kommentarer, mens andre opslag nærmest ligger ligeså øde hen som prærien i en John Wayne-western? Det er din målgruppe, der fortæller dig, hvad de gerne vil se fra dig.

Og det er virkelig guld værd at få så direkte indsigt i dine kunders holdninger, meninger og ønsker!

Når det er sagt, har du naturligvis mulighed for at få dit budskab ud over rampen på sociale medier – også de mere salgsorienterede af slagsen. Det kræver bare lidt finesse fra din side. Din målgruppe kan nemlig godt klare salgsorienterede budskaber så længe det:

  1. Har en reel værdi for dem
  2. Ikke fylder for stor en del af det samlede indhold

Nå din målgruppe på sociale medier

Noget af det første du skal overveje, når du skal igang med markedsføring på sociale medier, er:

Hvor er min målgruppe?

Mennesker køber nemlig af mennesker, og du skal derfor tænke på, hvor du bedst kan møde netop de mennesker, der har brug for dit produkt eller service.

Og tænker du nu, at netop din målgruppe ikke er på sociale medier? Så tager du højst sandsynlig fejl. En Gallup-undersøgelse fra 2020 viser nemlig, at hele 88 pct. af den danske befolkning over 12 år har en profil på Facebook, mens 50 pct. er at finde på Instagram og 43 pct. på LinkedIn.

Der er altså gode muligheder for, at du kan ramme din målgruppe ved at vælge én eller flere af de mest udbredte sociale medier.

Hvilket medie skal jeg vælge til markedsføring på sociale medier?

Er du begrænset af tid og ressourcer, kan du naturligvis ikke være tilstede på alle sociale medier på én gang.

I så fald kan du udarbejde en målgruppeanalyse og fastlægge, hvor du med størst sandsynlighed kan ramme den primære målgruppe for netop dit produkt.

Du bør her være forsigtig med at lade dig begrænse af dine egne fordomme. Måske tænker du, at dit produkt ikke egner sig til at være på Instagram eller TikTok? Eller at dit brand ikke vil blive taget seriøst på LinkedIn?

Den tanke skal du droppe lige nu.

Din tilstedeværelse og markedsføring på sociale medier er ikke begrænset af hverken dit brand eller dit produkt: Det handler i stedet om, hvordan du positionerer dig, formidler og rammer netop din målgruppe.

Hvordan kommer jeg igang med markedsføring på sociale medier?

Har du besluttet dig for at bruge markedsføring på sociale medier til at få din virksomhed ud over den digitale rampe, har du brug for en strategi.

Det kan nemlig være svært at få succes med en ny profil på et hvilket som helst socialt medie, hvis du ikke har en plan.

Du kan her risikere at din indhold ikke slår igennem og blot forsvinder i mængden af indhold. Og endnu værre kan du miste overblikket og motivationen for at bruge de sociale medier i din markedsføring.

Markedsføring på sociale medier: Brug en stærk SoMe strategi

Når du udarbejder din SoMe strategi, bør du stille dig selv følgende spørgsmål:

  • Hvad er mit mål med at anvende sociale medier?
  • Hvordan kan jeg lave indhold som rammer netop min målgruppe?
  • Hvordan vil jeg gerne have, at min målgruppe opfatter mig?
  • Hvordan kan jeg planlægge og få overblik over mine opslag?
  • Hvordan måler jeg mine resultater?

Vil du være sikker på, at opnå gode resultater ved markedsføring på sociale medier, bør du lave en stærk SoMe strategi.

Leave a Reply